10 januari 2007

Vuxen

Jag tror att jag blev vuxen igår. Inte bara för att jag fyllde 25 år utan för att jag tog KÖRKORT!

Det har varit mitt mål för hösten/vintern och igår körde jag alltså upp. Få gånger i mitt liv har jag varit lika nervös. Inspektören var knäpptyst och när jag hade kört klart och parkerat tog han fram sina papper och kryssade långsamt för de moment vi gått igenom. Det kändes som en evighet, sen sa han grattis. Då började jag gråta. Ja, jag är lite lätt känslosam.

Det har varit en liten bergochdalbana det här med att ta körkort. Jag började någon gång när jag var 17-18 och körde lite sporadiskt med pappa. Jag var egentligen aldrig särskilt motiverad. Det fanns ju tunnelbana. Så gjorde jag teoriprovet och det gick ju bra. Teori är min grej, särskilt om det praktiska innebär att backa runt hörn eller byta fil. Så krockade pappa med en spårvagn och så tyckte jag att det mest var läskigt och tråkigt att köra bil och som sagt var min motivation inte på topp sen innan. Så jag la ner projektet körkort.

Först när Laban började gå på dagis kändes körkort riktigt lockande så jag och pappa satte igång att övningsköra igen i augusti. Till en början överraskade jag mig själv med att köra riktigt bra. Sen missade jag ett teoriprov för att jag kom dit en dag för sent och i november krockade vi nästan med en galning som svängde in framför mig på Nynäsvägen och då var jag nästan sugen på att ge upp.

Idag har jag kört farbror Bil (Ivars Renault Mégane kallas för detta eftersom hans brorsson Isak kallar olika bilar för moffa bil, faffa bil osv.) alldeles själv. Det var nervöst. Jag fickparkerade dock som en gud i Bagarmossen. Kanske beror på att jag hade racerhandskarna på mig.

Det här med bil är klurigt. Helt oförsvarbart när det handlar om miljön, men ändå nödvändigt. Nu när vi har Laban, som ju är en ganska speciell hund, så skulle vi inte klara oss utan bilen. Så är det bara. Sen hoppas jag att vi inte bara åker bil för att vi är lata, om andra alternativ faktiskt är möjliga.

När jag börjar tjäna pengar har vi lovat oss själva att det blir en miljöbil istället. Kanske en Prius som Gunnar har. Eller så finns det något ännu mer miljövänligt då. Utvecklingen går ju frammåt. Om än aningen långsamt. Det är det positiva med att oljan snart är slut. Att nya alternativ inte är någon fråga, det är ett måste. Och då finns det ju ingen anledning till att det skulle bli några omiljövänliga sådana, eller?

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad kul det var att läsa, skrattade en del:) Grattis i efterskott också!