18 december 2006

Liten grön om gröna grisar

Vaknade med huvudvärk och har slösurfat framför datorn istället för att göra alla de där viktiga, nyttiga och bara-en-vecka-kvar-till-jul-sakerna som jag hade tänkt. Som tur var råkade jag surfa in på en roliga hemsida där man kan prenumerera på t-shirts. Till varje t-shirt hör en liten tanke eller berättelse. Ibland är de bara smålustiga och ibland riktigt tänkvärda.



Det här är min favorit. Tyvärr syns inte texten så bra på bilden. Den lyder: I may be smart inside but I'm too afraid to show it.

En annan är en turkosgrön t-shirt som ställer frågor kring forskning. Några forskare i Taiwan har genmanipulerat grisar så att de lyser i mörkret. Poängen med detta? Roligt? Etiskt försvarbart?

Enligt forskarna kan dessa gröna grisar vara ett viktigt steg i stamcellsforskningen runt cancer. Tro nu inte att jag som kristen atomatiskt är emot stamcellsforskning för det är jag inte alls. Jag har en vän som är diabetiker. Hans livskvalite skulle kunna förbättras avsevärt om stamcellsforskningen hittade en lösning på hur man kunde skapa insulinproducerande celler och cancerns gåta kanske aldrig får ett svar, men nya behandlingsmetoder är värda en hel del. Allra helst skulle jag önska att AIDS vaccinet finns där någonstans också, men jag vet inte ens om det har med stamceller att göra.

Jag tycker dock att de etiska och moraliska frågorna är viktiga att ställa. Vilka djurförsök som är försvarbara och vilka som inte är det har jag inte tillräklig kunskap för att avgöra tyvärr. Kanske vet vi det inte förrän efteråt. Detta är inte skäl nog till att sluta fråga.

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: